Proč vůbec existuje móda

Asi není nikdo, koho by někdy nezasáhla módní vlna. Jistě, ta bývá nejčastěji spojována s oblečením, avšak dotýká se prakticky všech aspektů našeho života. V jednu dobu může být například populární sbírání známek, o rok později budou „v kurzu“ zase vláčky. A tak je tomu prakticky u všeho.

 

Zde je dobré se zamyslet, proč tomu tak vlastně je. Jak je možné, že vůbec existuje něco jako móda, a proč jí v oblastech, které nás zajímají, tak snadno podléháme? Koneckonců se nezdá, že by to pro nás jako druh mělo nějaký důležitý význam. Kde se tedy vzala? Pro odpověď musíme jít daleko do minulosti, do časů, kdy jsme byli pouzí lovci a sběrači a stěží jsme mohli být nazýváni lidmi. Již tehdy totiž byly položeny základy toho, co dnes nazýváme módou. Jak je to možné?

 

na módní přehlídce

 

My lidé jsme velmi sociální druh, který hledá bezpečí ve skupině. To ovšem znamenalo, že abychom byli v bezpečí před predátory, kteří tehdy procházeli krajem a pro které jsme představovali relativně snadnou kořist, pokud nás zastihli samotné, museli jsme do nějaké skupiny vůbec patřit.

 

Samozřejmě, byla zde rodinná tlupa. Ale jak dokážeme, že k ní patříme? Tím, že budeme chtít být přijati. Vyloučení z tlupy bylo jedním z nejhorších trestů, a každý se mu chtěl vyhnout. Proto se snažili ukázat, že do oné tlupy patří. Chtěli mít pocit sounáležitosti a bezpečí.

 

móda se dotýká i dětí

 

Dnes však již dávno v rodinných skupinách ani tlupách nežijeme, nehledě na to, že od predátorů nám již příliš nebezpečí nehrozí. Přesto v nás zůstala hluboko zakořeněná touha někam patřit, cítit, že „v tom nejsme sami“. Pocit bezpečí a uspokojení, které nám příslušnost k nějaké skupině přináší, totiž zůstal zachován (a není divu, když si uvědomíme, jak důležitý byl pro naše přežití).

 

Chceme-li tedy být akceptování společností, nebo alespoň její částí, musíme se chovat tak, jak to ona společnost očekává. A zde právě přichází ke slovu módní trendy, a to je i důvod, proč je mnoho z nás tak věrně následuje. Bohužel, vedení firem si je toho velmi dobře vědomo a velmi toho využívá. Ví dobře, že naše podvědomí nám nedá jinou možnost než následovat. Co kdyby na nás za rohem číhal predátor?